Wauw. Interactief voorlezen. Bij de term alleen al zou je afhaken. Wat het ook is, het is vast heel ingewikkeld en lastig en niets voor mij. Mis. Waarschijnlijk doé je het al! 

Interactief voorlezen. Je kunt er ook een leukere benaming aanhangen. Zoals leuker voorlezen, samen lezen, voorlezen ++, pretletteren, voorlezen en aanwijzen en verzin er nog maar een paar in deze lijn. Interactief voorlezen is namelijk niets meer dan kinderen betrekken bij het boek, voor, tijdens en na het lezen. Zo simpel? Zo simpel.

Was er iets mis met gewoon voorlezen dan?
Nee hoor. Helemaal niet. Lekker boekjes voorlezen is prima. En gezellig, en leuk en het draagt bovendien bij aan de ontwikkeling van je kind.

Dus… Waarom moet ik dan overstappen op interactief voorlezen?
Je moet niets. Je mag wel. Voorlezen en je kindje erbij betrekken maakt voorlezen namelijk nóg leuker dan het al is. Voor jou én je kind. Tijdens het voorlezen kunnen jullie dingen aanwijzen in het boek, je kind mag benoemen wat hij ziet of mooi vindt en jullie kunnen praten over het verhaal. Zo duiken jullie samen dieper in het boek én in de Nederlandse taal.

En hoe doe ik dat dan precies? Tips? 
Je doet het waarschijnlijk al. En met de onderstaande tips wordt het nog makkelijker en leuker. Hou je vast, hier komen ze:

– Stel vragen aan je kind tijdens het voorlezen (‘Heb jij ook wel eens…?’, ‘Vind jij het ook leuk als je…?’)
– Laat je kind vragen stellen en neem de tijd om deze te beantwoorden
– Praat over het verhaal tijdens het voorlezen
– Vraag voordat je begint, waar je kind denkt dat het verhaal over zou kunnen gaan
– Laat je kindje dingen aanwijzen of tellen in de illustraties

Je kunt zelf vast nog wel meer leuke dingen bedenken om met je kind te doen voor, tijdens of na het voorlezen. Verhalen nodigen immers uit tot vragen, antwoorden en aanwijzen.

Oke, dat interactief voorlezen is best leuk. En waarom is het goed om het te doen?
Uit onderzoek blijkt dat tekstkennis en taalvaardigheid van peuters en kleuters vooruitgaan door op deze manier voor te lezen. Met tekstkennis worden vormen en functies van geschreven taal bedoeld: weet een kind dat een letter iets anders is dan een tekening? Weet een kind dat we in Nederland van links naar rechts lezen? Verder heeft interactief voorlezen ook een goede invloed op alfabetische kennis en op de woordenschat van kinderen.

Als je al langere tijd regelmatig interactief voorleest, wordt je kind zich ook nog eens bewust van de klanken van woorden. Dit is nodig om te kunnen rijmen en woorden in stukken te kunnen hakken. Met deze skills leren kinderen zelf gemakkelijker lezen. Interactief voorlezen is dus niet alleen leuk om te doen, maar voor je kind ook nog eens een steuntje in de rug op taalgebied.

Een voorbeeld van interactief voorlezen met het boek ‘Mama Kwijt’ van Chris Haughton, vind je hier.